saveti, stomatologija

Prava pacijenata na obaveštenje

Prava pacijenata su danas “velika priča”, a zapravo se o tome malo zna – verujte da i kolege ne znaju dovoljno o tome.

Ako pogledate važeći Zakon o zdravstvenoj zaštiti, posebno treba obratiti pažnju na prava pacijenata na obaveštenje (informaciju).

Ovo obaveštenje podrazumeva da pacijent mora znati:

1. dijagnozu i prognozu bolesti,
2. kratak opis, cilj i korist od predložene terapijske mere, vreme trajanja i moguće posledice nepreduzimanja predložene medicinske mere,
3. alternativne metode lečenja,
4. moguće promene pacijentovog stanja koje se mogu očekivati posle preduzete medicinske mere, kao i nužne promene u načinu života pacijenta,
5. dejstvo lekova koji se primenjuju i njihove moguće posledice.
6. obaveštenje o troškovima lečenja.

Obaveštenja iz stava 1. i 2. lekar je dužan da pruži i bez eksplicitnog zahteva pacijenta.

Pacijent može dati pristanak na predloženu intervenciju eksplicitno (usmeno ili pismeno) ili prećutno (ako se nije protivio).

No, bez jasnog pristanka pacijenta nad njim se ne sme preduzeti nikakva medicinska mera.

Sva obaveštenja se pacijentu moraju prezentovati na NJEMU jasan način.
Zakon ide dotle da definiše potrebu za prevodiocem, ako lekar i pacijent ne govore isti jezik.

Kako to izgleda u praksi?

Ako mi dođe pacijent kojem treba npr. da izvadim zub, moram da mu kažem sledeće, i to bez zahteva samog pacijenta:
– da ću da dam anesteziju, koliko će sve da traje, šta može očekivati posle vađenja zuba;
– šta može da mu se desi ako se zub ne izvadi,
– kakve lekove treba da pije, kako, koliko, koliko dugo, šta sme a šta ne sme da radi (higijensko-dijetetski režim).

Dakle, mi nismo dužni bez jasnog pitanja pacijenta da kažemo koliko će usluga da košta.
Ali, za nas daleko bitnije: Zakon kaže da obaveštenje može da bude KRATKO. Dakle – ne moramo do specijalističkog nivoa da objašnjavamo pacijentu šta i kako, što je veoma bitno zbog ograničenog vremena koje se može posvetiti pacijentu.

Takođe, nismo dužni da objašnjavamo etiologiju – ZAŠTO je došlo do zdravstvenog problema zbog kojeg nam se pacijent obraća.

I još jedna vrlo bitna stvar: nadležni lekar MORA da upiše u karton pacijenta da je pružio obaveštenje prema Članu 28, što predstavlja osnov za sudsko-medicinsko veštačenje ukoliko bude potrebno.

Ceo Zakon o zdravstvenoj zaštiti možete pogledati OVDE – to je prečišćeno interno izdanje preuzeto sa sajta RFZO.

Prava pacijenata se, koliko mi možemo da vidimo, slabo prezentuju po medijima… Možda ovo pomogne.

Pitajte, dužni smo da vam objasnimo :).

Ilustracija: pilothealthadvocates.com

3 thoughts on “Prava pacijenata na obaveštenje

  1. Kao potvrdu ovoga, primer iz života – jest da je bilo pre 25 godina, ali, život je život. Moja pok majka je lečena od trombocitopenije, OGROMINIM količinama kortikosteroida. Naravno da joj je srce stradalo i da je umrla od INFARKTA. A U MEDJUVREMENU, STRADALE SU JOJ I KOSTI, JER NAM DR NIJE REKAO DA TI PREPARATI UNISTAVAJU I SRCE I KALCIJUM IZ KOSTIJU I DAJE TREBALO DA GANADOKNADJUJE TABLETAMA.
    Doktori imaju vremena za sve, samo ne za pacijente.Dok se oni usavršavaju i licenciraju, pacijenti umiru.

    1. Draga Negoslava,
      ja sam već rekla 1001 put – viđam neprekidno takve stvari kao što ste opisali.
      Nikad mi neće biti jasno, i nikad neću razumeti dok sam živa – da li je to puka nebriga, ili čisto neznanje, jer jasno vidim i jedno i drugo.

      S druge strane, verujte na reč da ima veoma mnogo izuzetno časnih kolega/koleginica, koji se jednostavno ne vide od ovih koje ste pomenuli… Ne znam šta bih vam rekla :(.

      Hvala na poseti i pozdrav :).

  2. Svakako, znam i ja da je više časnih, neki od njih su mi prijatelji, neke cenim a ne poznajem ih.I njih, na žalost, blate i kaljalju ovi drugi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.